2003年に始まったOKAMURA Design Space R (以下、ODS-R) は、「建築家と建築以外の領域の表現者とのコラボレーション」を統一テーマとする企画展です。創設時に作成した企画書では、ODS-Rを「アート、建築、デザインの協働の場」と位置付け、「ニューオータニ・ガーデンコートにあるスペーシャスなオカムラ(岡村製作所)のショールームの一角に、年に1度、まったく斬新な企画で創出される展示とトークのための空間です。毎年異なるジャンルの複数のアーティストが、アートの枠組みを超えてサイエンスとインダストリーの新領域にまで踏み込む意欲的なコラボレーションを展開し、その知と美の新たな形式によって多領域に向けて確かなインパルスを発信します」と創設の趣旨を説明しています。 アートをサイエンス、インダストリーとの関係の中で捉え直して、その総合化を図ることは、1851年に開催されたロンドン万国博覧会のテーマでした。そもそも、それは18世紀に始まる産業革命とか市民社会形成の核となったテーマでありました。世界の構造が大きく変わろうとする21世紀に入って、再び、われわれの知、創造、生産、ライフスタイルが根 幹から問い直される時代になってきました。こうした時代の要請を強く感じつつ、近代の時間の経過とともに次第に内的結びつきを失っていったサイエンス、インダストリー、そして建築を含むアートを、もう一度コラボレーションを通して総合化してみようというのが、ODS-Rを始めた理由です。

Launched in 2003, Okamura Design Space R (ODS-R) is a series of temporary exhibitions under the common theme of collaboration between an architect and a creator from some domain other than architecture. The initial proposal the ODS-R as“ a forum for collaboration between art, architecture, and design” and” a space for a completely original annual exhibition and talk event held in a corner of the spacious Okamura Corporation showroom at New Otani Garden Court,” and explained the project’s objective as“ having artists from different genres engage each year in ambitious collaborations that step beyond the boundaries of art into new realms of science and industry, creating new forms of wisdom and beauty whose impact ripples through multiple domains.” Reexamining art in the context of its relationship to science and industry, and seeking a synthesis among them, was a theme of the Great 1851 Exposition in London. Indeed, it was a theme at the very core of the industrial revolution and the formation of civil society that began in the eighteenth century. In the twenty-first century, with dramatic changes taking place in the composition of the world, fundamental questions are again being asked about our knowledge, creativity, production, and lifestyle. Acutely sensitive to these demands of the age, we started the ODS-R project out of a desire to try once again to synthesize―through collaboration―science, industry, and the arts, including architecture.